سخنرانی دکتر خواجه بشیر احمد انصاری پیرامون ابعاد تمدنی رمضان در تالار مؤسسه تحصیلات عالی افغانستان

دکتر خواجه بشیر احمد انصاری رئیس کانون فرهنگ صلح و اعتدال افغانستان پنجشنبه 26 حمل در کنفرانسی تحت عنوان‌ «رمضان شناسی» که از سوی مرکز تحقیقات اسلامی افغانستان در تالار مؤسسه تحصیلات عالی افغانستان برگزار شده بود اشتراک و سخنرانی کرد.

دکتر انصاری در سخنانی پیرامون «ابعاد تمدنی رمضان» هدف و غایت دنیوی دین را ایجاد تمدنی سالم و متکامل معرفی کرده و افزودند که دین مبین اسلام با تمدن پیوند ناگسستنی دارد.

دکتر انصاری افزودند؛ آنچه ماشین تمدن را به حرکت درآورده و آن را مستند نموده است قلم، نوشته و کتاب است و نخستین گلواژه وحی با اقرأ شروع میشود که در حقیقت مؤید این مطلب است که دین اسلام دینی تمدن آفرین میباشد.

دکتر انصاری با اشاره به اینکه انسان از نظر خلقت دارای دو بعد مادی و معنوی میباشد و انسان کامل آنست که هردو بعد را همزمان به سوی کمال سوق دهد.

دکتر انصاری یاداوری کردند که روزه نیز دارای دو بعد مادی و معنوی میباشد که هدف اساسی آن رسانیدن انسان به کمال مادی و معنوی است.

 رییس کانون فرهنگ صلح و اعتدال افغانستان با اشاره به ابعاد اساسی عبادات و تمدن، هدف اساسی فرضیت روزه، نماز، حج و زکات را از یکسو تقرب به خداوند متعال و از سوی دیگر برقراری تمدن انسانی معرفی کردند.

برنامه با پرسش و پاسخ اشتراک‌کنندگان پایان یافت

برنامهٔ رمضان‌شناسی که از سوی مرکز تحقیقات اسلامی افغانستان با همکاری مؤسسه تحصیلات عالی افغانستان راه‌اندازی گردیده‌است، پنج‌شنبه‌ها در تالار این دانشگاه برگزار می‌گردد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *